یک نوع داروی جدید دیابت همچنین می تواند نارسایی قلبی را درمان کند

20 سپتامبر 2019 - به گفته محققان اسکاتلندی، داپاگلیفلوزین، که برای درمان دیابت استفاده می شود، می تواند نارسایی قلبی را در بیماران مبتلا به دیابت و بدون دیابت درمان کند.

آنها دریافتند کهdapagliflozin ، دارویی که قبلاً برای درمان موفقیت آمیز دیابت نوع 2 و جلوگیری از نارسایی قلبی استفاده می شد، همچنین می تواند برای درمان نارسایی قلبی که بیمار از قبل به آن مبتلا بوده است، استفاده شود.

آنها گفتند پیامدهای بالینی یافته های حاصل از مطالعه یDAPA- HF برای درمان نارسایی قلبی "عظیم" است. نتایج این تحقیق در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت در بارسلونا ارائه و همزمان در مجله پزشکی New England منتشر شد.

داپاگلیفلوزین یکی از کلاسهای نسبتاً جدید داروهای دیابت به نام مهارکننده های انتقال دهنده ی سدیم و گلوکز (SGLT-2)است. مطالعات قبلی نشان داده است که مهارکننده های SGLT-2 نه تنها به کنترل سطح قند خون کمک می کنند، بلکه می توانند تعدادی از نتایج قلبی عروقی از جمله کمک به کاهش وزن، کاهش فشار خون و کاهش خطر مرگ و میر قلبی عروقی را بهبود بخشند.ثابت شده است که داپاگلیفلوزین خطر ابتلا به نارسایی قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

در این مطالعه ی جدید، محققان تجزیه و تحلیل کردند که آیا این دارو همچنین می تواند در معالجه ی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با نارسایی قلبی تثبیت شده و همچنین نارسایی قلبی در بیماران فاقد دیابت نوع 2 ، مورد استفاده قرار گیرد؟

در این کارآزمایی، تعداد 4744 بیمار مبتلا به نارسایی قلبی و ejection fraction[1]  کاهش یافته از 20 کشور شرکت داشتند، 45٪ از افراد شرکت کننده به دیابت نوع 2 مبتلا بودند.

بیماران به طور تصادفی با 10 میلی گرم داپاگلیفلوزین در روز یا دارونما تحت درمان قرار گرفتند. نقطه پایانی اصلی ترکیبی از اولین اپیزود از وخیم تر شدن نارسایی قلبی یا مرگ ناشی از دلایل قلبی عروقی بود.

درمانها در این مطالعه براساس بهترین سطح از مراقبت های استاندارد انجام شد. 94٪ افراد ازACE inhibitor  یا مسدود كننده ی گیرنده آنژیوتانسین یا مهار كننده گیرنده آنژیوتنسین و نپریلیسین ، 96٪  از یك بتا بلاكر و 71٪ از آنتاگونیست گیرنده مینرال كورتیكوئید استفاده می كردند.

محققان دریافتند که طی یک پیگیری متوسط ​​18.2 ماهه ، نتیجه ی اولیه در 16.3 درصد افراد گروه داپاگلیفلوزین و در 21.2 درصد افراد گروه دارونما اتفاق افتاده است، به عبارت دیگر خطر نتیجه ی اولیه در گروه  داپاگلیفلوزین 26 درصد کاهش یافته است. نتایج در گروههای مبتلا به دیابت نوع 2 و بدون دیابت نوع 2 ، مشابه بود.

مؤلفه های نتیجه اولیه نیز به طور جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، که نشان دهنده کاهش 30 درصدی خطر وخیم تر شدن نارسایی قلبی و کاهش 18 درصدی خطر مرگ و میر به دلایل قلبی عروقی و کاهش 17 درصدی خطر مرگ و میر به همه ی علل در گروه داپاگلیفلوزین بود.

در همین حال ، 7.5 درصد از افراد گروه dapagliflozin یک عارضه جانبی مرتبط با کاهش حجم (volume depletion)، را در مقایسه با 6.8 درصد از افراد گروه دارونما تجربه کردند، اما تفاوت معنی داری بین گروه ها وجود نداشت.

عوارض جانبی مربوط به اختلال عملکرد کلیه ها در 6.5٪ از بیماران گروه داپاگلیفلوزین در مقابل در 7.2٪ از افراد گروه دارونما اتفاق افتاد و تفاوت معنی داری بین گروهها مشاهده نشد.

عوارضی مانند هیپوگلیسمی عمده و قطع عضو و شکستگی اندام تحتانی نادر بود و با نرخهای مشابه ای در هر دو گروه درمانی رخ داد.

پرفسور جان مک موری، از انستیتوی علوم قلبی -عروقی و علوم پزشکی در دانشگاه گلاسکو، گفت: مهمترین یافته در این مطالعه، تاثیر مثبت این دارو بر نارسایی قلبی در بیماران فاقد دیابت بود.

وی گفت: این نشان می دهد كه داپاگلیفلوزین نه تنها دارویی برای دیابت است، بلکه درمانی واقعی برای نارسایی قلبی است. عوارض جانبی ناشی از این دارو به ندرت سبب  قطع درمان می شود. در گروهdapagliflozin  هیچ گونه عارضه جانبی جدی مشاهده نشد.

این کارآزمایی نشان داد که داپاگلیفلوزین مرگ و میر و بستری در بیمارستان را کاهش می دهد و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و کاهش کسر جهشی، با و بدون دیابت بهبود می بخشد.

وی افزود: پیامدهای بالینی بالقوه ی این درمان بسیار زیاد است، تعداد کمی از داروها در نارسایی قلبی به این نتایج دست می یابند و داپاگلیفلوزین حتی وقتی به درمان استاندارد عالی اضافه شد، این نتایج را حاصل نمود.

منبع:

https://www.nursingtimes.net/news/research-and-innovation/diabetes-drug-may-also-treat-heart-failure-study-suggests-20-09-2019/

 



[1]کسر جهشی قلب:حتی در افراد سالم، کل خون موجود در بطن‌ها با هر ضربان قلب به خارج از قلب پمپاژ نمی‌شوند. در طول یک انقباض خوب، بطن‌ها حدود50 تا70 درصد کل حجم خون بطن‌ها را به خارج از قلب پمپ می‌کنند. پزشکان به این درصد کسر جهشی(Ejection Fraction یاEF ) می‌گویند.